Η ποιητική συλλογή με τίτλο «Δώδεκα ώρες στον ήλιο. Μακρόνησος, 1947-9157» των εκδόσεων Γράφημα, αποτελεί την εφαρμοσμένη πρακτική τής τεχνοτροπίας τού δομημένου ρεαλισμού Α’ επιπέδου τού Φιλολογικού Ομίλου Ελλάδος. Τα μέλη του, εξετάζοντας αναλυτικά τα αρχειακά υλικά τής περιόδου, αποτύπωσαν στους στίχους των ποιημάτων, καταστάσεις, καταγεγραμμένες εμπειρίες και βιωμένες αλήθειες, που σηματοδότησαν την εκμηδένιση της ανθρώπινης υπόστασης στα μετεμφυλιακά χρόνια τής ελληνικής πραγματικότητας των μέσων τού 20ού αιώνα. Μία συλλογή ιστορικής μαρτυρίας, η οποία βασίζεται στη λεπτομερή καταγραφή περιστατικών και γεγονότων με έμφαση στη σωματική αναφορά και την αιτιακή σχέση θύτη και θύματος. Μία συλλογή η οποία εμβαθύνει στον τρόπο με τον οποίο ο λόγος, και δη ο ποιητικός, είναι σε θέση να στιγματίσει τη βιαιότητα της κοινωνικής ύπαρξης.
Συμμετέχουν με ποιήματά του οι: Λίχνος Κων/νος, επικεφαλήτς του τμήματος, και τα μέλη του Φιλολογικού Ομίλου, του Α' επιπέδου τεχνοτροπίας του δομημένου ρεαλισμού: Γιάννης Πολύζος, Ελένη Σακκά, Αντωνία Καππέ, Αγγέλα Χατζηθωμά, Άννα Πετρίδου, Ηλίας Κολλιόπουλος, Λεύκη Σαραντινού, Μαργαρίτα Γριμάνη, Ιωάννης Μπαχάς, Λουκάς Αναγνωστόπουλος, Γεωργία Δεμπερδεμίδου, Αχιλλέας Αναγνώστου, Μάντυ Τσιπούρα, Νίκη Σκουτέρη, Νικολέτα Τρίψα.
Για τον δομημένο ρεαλισμό, τα επίπεδα τεχνοτροπίας και τις λεπτομέρειες που τα συνοδεύουν, μπορείτε να μελετήσετε το θεωρητικό δοκίμιο "Τι είναι δομημένος ρεαλισμός. Εισαγωγή στην τεχνοτροπία" (εκδ. Γράφημα, Θεσσαλονίκη, 2023).
Ο Φιλολογικός Όμιλος Ελλάδος συγκροτήθηκε με γνώμονα την κατασκευή μίας νέας λογοτεχνικής παράδοσης. Στόχος εξ αρχής υπήρξε η επιστημονική έρευνα και ανανέωση των οπτικών ερμηνείας τής ιστορικής εξέλιξης της εγχώριας λογοτεχνίας, από τον 19ο έως τον 21οαιώνα. Η συσσωρευμένη γνώμη τίθεται επί τάπητος στο μικροσκόπιο της αναλυτικής εξήγησης των αιτιών που οδήγησαν στη δημοσίευση και τη συγκρότηση ρευμάτων έκφρασης και σκέψης στον ελλαδικό χώρο. Η αφετηρία θέασης των πραγμάτων βασίζεται στα πλαίσια του ρεαλισμού και δη του «δομημένου» ρεαλισμού, προέκταση του αντίστοιχου ρεύματος τού 18ου και 19ου αιώνα, υπό την ανανεωτική κατασκευή των σύγχρονων δεδομένων ανάγνωσης τόσο τού λόγου, όσο και τής αισθητικής αυτού. Το εγχείρημα, συνολικά, επιδιώκει, μέσα από την εκδοτική δραστηριότητα, να αναδείξει πτυχές τής πνευματικής παραγωγής, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, στη βάση τής κριτικής αναδόμησης όρων και προϋποθέσεων συγκρότησης του δημόσιου χώρου. Εκδίδει ανά τρίμηνο το «Λογοτεχνικό Δελτίο», φιλολογικό όργανο ποικίλης ύλης. Έχει εκδώσει τα κάτωθι συλλογικά έργα:
«Μανιφέστο/Δυο σχολές τού ρεαλισμού»,
«Κάποτε στην Ελλάδα. Συλλογικός τόμος ιστορικού διηγήματος 1900-1930»,
«Εποπτείες: Ανθολογία ποιήσεως»,
«Στιγμές: Ο ποιητής Τόλης Νικηφόρου 1966-2022»,
«Η ποίηση στο ντιβάνι. Σωτήρης Παστάκας. Ποιητική ανθολογία»,
«Λευκές νύκτες & μελανά όνειρα. Δοκίμια ρωσικής λογοτεχνίας. Ξένια Καλαϊτζίδου»,
«Βαρδάρης»,
«Άφησέ με νάρθω μαζί σου. Στο κατώφλι της
φυματίωσης. Ποιητική συλλογή δομημένου ρεαλισμού. Β΄ επιπέδου τεχνοτροπίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου